Het zijn de eerste kerstdagen sinds de invoering van de WKR; de werkkostenregeling. Deze regeling, die voor alle werkgevers verplicht is, bepaalt dat maximaal 1,2% van het totale fiscale loon besteed mag worden aan onbelaste vergoedingen, verstrekkingen en terbeschikkingstellingen voor uw werknemers. Komt het bedrag van de vergoedingen boven die grens, dan betaal je als werkgever 80% belasting over dat extra bedrag. Laat het jaarlijkse Feest der Kerstpakketten nu ook binnen de forfaitaire ruimte vallen en dus in mindering worden gebracht op het WKR-budget. Welke mogelijkheden hebt u als werkgever?
Noodzakelijkheidscriterium
Allereerst: als je nog niet 1,2% van het totale fiscale loon voor vergoedingen en verstrekkingen hebt uitgegeven, dan is er niet zoveel aan de hand. In dat geval heb je nog een potje waaruit je het kerstpakket voor je medewerkers kunt betalen. De kans is echter groot, zo aan het eind van het jaar, dat dit potje al aardig is geslonken c.q. is verdwenen. In dat geval is er nog een optie om onder de 80% regeling uit te komen: je medewerkers voorzien van een praktisch cadeau, dat ze tijdens hun werk kunnen gebruiken. Daarbij kun je denken aan computers, gereedschappen, boeken, cursussen, korting op producten uit het eigen bedrijf (tot een bedrag van 20% van de waarde in het economische verkeer van deze producten, maar niet meer dan € 500 per werknemer per kalenderjaar). Deze zaken vallen buiten de WKR-regeling en kun je belastingvrij verstrekken als je vindt dat ze nodig zijn voor het werk, mits ze voldoen aan het noodzakelijkheidscriterium. Het privégebruik is in zo’n geval niet van belang.
Nihilwaardering
Een andere optie zijn producten en voorzieningen schenken die in de categorie ‘nihilwaardering’ vallen. De voorzieningen die in deze categorie vallen gaan niet ten koste van de vrije ruimte. Daarbij gaat het om de voorzieningen die je op de werkplek ter beschikking stelt, zoals een bureaustoel, een inrichting voor een thuiswerkplek, bedrijfskleding enzovoort.
Blijk van waardering
Hoewel het kerstpakket voor veel werkgevers altijd al een jaarlijks terugkerend hoofdpijndossier was, maakt de WKR-regeling het er niet beter op. Als werkgever ben je immers al weken, zo niet maanden van tevoren bezig met de voorbereidingen van het pakket. Wat moet het dit jaar toch eens worden?! Wat vinden medewerkers leuk en welk bedrag ga je eraan uitgeven? Een cadeaubon is te gemakkelijk; hetzelfde pakket voor iedereen maakt lang niet iedereen blij. Als werkgever doe je het niet zo snel goed. En is de kogel door de kerk en het de bestelling in gang gezet, dan maakt het pakket vervolgens ook nog eens een boel discussie los op de werkvloer. Waar het ene kerstpakket regelrecht op Marktplaats belandt, wordt het andere met een blik van minachting bekeken of regelrecht aan de partner geschonken.
Toch bleek onlangs dat het helemaal niet zo heel moeilijk hoeft te zijn. Als je als werkgever een persoonlijke brief bij het kerstpakket stopt, wordt het gebaar vele malen beter gewaardeerd. Medewerkers willen aan het einde van het jaar vooral horen wat ze goed hebben gedaan. Een blijk van waardering waarmee ze het aankomende jaar vol goede moed tegemoet treden. Wil je het als werkgever dus écht goed doen?! Dan kun je terug naar je kantoor en beginnen met een ode aan je medewerkers. En dan niet een algemeen verhaal die vergelijkbaar is met de eindejaar toespraak, maar een persoonlijke brief of kaart voor iedere medewerker, waaruit blijkt dat jij als werkgever begrijpt wat hij of zij voor het bedrijf heeft betekent. Succes gegarandeerd!