Niet zelden krijgen we bij Payroll Professionals de vraag: waarom is payroll zo duur? Ons antwoord daarop is altijd dat dit niet waar is en dat payroll in veel gevallen zelfs een goedkopere oplossing is. Dat zeggen we niet omdat we eigenwijs zijn, maar omdat wij weten welke risico’s jij als ondernemer loopt. Om een welles-nietesdiscussie te voorkomen, hebben we daarom voor je uiteen gezet waarom payroll niet duur is.

Kostprijs medewerker

Heb je als ondernemer medewerkers in dienst, dan is de kostprijs van een medewerker vaak hoger dan je denkt. Je betaalt namelijk niet alleen het netto loon, maar ook loonheffingen. Voor veel ondernemers is dat nog wel bekend. Als je alleen uitgaat van het netto loon en de loonheffingen, dan kom je als ondernemer bedrogen uit. Dit is namelijk bij lange na niet de daadwerkelijke kostprijs van een medewerker.

Bijkomende kosten

Naast het loon, ben je als werkgever verplicht om vakantiegeld te betalen aan je werknemer. Dit is 8% van het bruto loon. Daarnaast moet je rekening houden met vakantiedagen (11%), feestdagen (2,6%) en kort verzuim (0,6%). Dit zijn kosten die jij als werkgever moet dragen. Daar overheen ben je als werkgever verplicht om werkgeverslasten zoals sociale premies (24%) te betalen en betaal je de ‘normale’ werkgeverslasten die volgens de cao zijn vastgesteld, zoals onder andere het pensioen. Dat verschilt per cao en per sector, maar gemiddeld is dit zo’n 11%.

Bovendien moet je als werkgever realistisch zijn: jouw medewerker kan ziek worden. Als werkgever moet je rekening houden met een gemiddeld ziekteverzuim van 4,2%. Natuurlijk kun je jouw bedrijf voor dit verzuim verzekeren, maar ook dan betaal je premie en ook dat drijft de kostprijs van een medewerker omhoog. Bovendien moet je per medewerker rekening houden met arbokosten.

Alles bij elkaar opgeteld kost een medewerker je als werkgever dus veel meer dan alleen het netto loon en de loonheffingen. Gemiddeld moet je als werkgever rekening houden met zo’n 50-60% loongerelateerde kosten bovenop het bruto loon, afhankelijk van je CAO. De kosten voor de boekhouder, de accountant en de verzekeringen hebben we dan nog niet meegerekend.

Factor

In de payroll branche wordt de term ‘factor’ veelvuldig gebruikt. De factor is het getal waarmee je kunt uitrekenen wat een medewerker je uiteindelijk gaat kosten, ook wel ‘de kostprijs’ genoemd. De kostprijs bereken je door het bruto loon van een medewerker te vermenigvuldigen met de factor. Een payroll factor werkt op dezelfde manier.

Een voorbeeld: wanneer een medewerker € 10,00 bruto per uur kost, dan wordt dit vermenigvuldigd met een payroll factor. Normaal gesproken ligt deze tussen de 1.6 en 1.8 (met uitzondering van de bouwgerelateerde cao’s). De factor hangt af van de functie, de branche en het aantal uren.

Pas op met (te) mooie aanbiedingen

Op het moment dat je een lage factor krijgt aangeboden, dan is het verstandig om alert te zijn. Kijk goed welke kosten door de payroll instantie worden gedekt en voor welke kosten je zelf alsnog opdraait. Een factor van bijvoorbeeld 1.42 bestaat niet. Alle alarmbellen moeten dan bij jou als ondernemer gaan rinkelen. Je krijgt namelijk ontegenzeggelijk te maken met extra kosten voor bijvoorbeeld het doorbetalen tijdens een vakantie.

Een payroll factor van 1.42 wordt vaak gebruikt als ‘lokkertje’: deze factor is namelijk gebaseerd op een studententarief. Studenten mogen alleen tijdens vakantieperiodes zes weken achtereen voor een lager tarief in dienst zijn van een payroll bedrijf. Op het moment dat jij als ondernemer dus iemand wil aannemen voor een langere periode dan zes weken in de zomer, dan is een factoraanbod van 1.42 slechts een manier om je aan tafel te krijgen.

Kostprijs-medewerker

Transparant & eerlijk

Payroll Professionals wil op een heldere en transparante manier werken. Omdat we weten dat onze factor eerlijk en realistisch is, durven we open te zijn over onze kostprijsberekening. Wij geloven dat we alleen op die manier de kwaliteit kunnen waarborgen die jouw medewerkers verdienen.
Payroll Professionals kan tegen concurrerende tarieven werken; de kosten van het onderbrengen van een medewerker bij Payroll Professionals zijn nagenoeg gelijk aan de kosten van het zelf in dienst nemen van een medewerker. Hoe dat kan?

  • Payroll Professionals heeft heel veel medewerkers in dienst. Daardoor kunnen we verzekeringen en diensten van bijvoorbeeld de Arbodienst voordeliger afnemen.
  • Het ziekteverzuimpercentage van Payroll Profesisonals is bijzonder laag; onder de 1%.
  • En niet te vergeten: een efficiënt ingerichte organisatie.

De voordelen die we daarmee behalen berekenen we door aan jou als klant.

Payroll of in dienst nemen?

Op het moment dat je als ondernemer twijfelt of je een medewerker in dienst moet nemen of het dienstverband moet uitbesteden, dan adviseren we je om eens goed te kijken naar een payroll constructie. Als ondernemer betaal je namelijk bijna net zoveel op het moment dat je een medewerker in dienst neemt als wanneer je werkt met een payroll constructie. Bovendien bespaar je met een payroll constructie op zaken als je salarisadministratie en boekhouding. Andere voordelen van payrolling:

  • Je organisatie blijft flexibel;
  • De kosten zijn overzichtelijk;
  • Je krijgt niet te maken met bijkomende kosten;
  • Je beperkt je risico aanzienlijk!

Door payrolling over te laten aan professionals, kan jij als ondernemer doen waar je goed in bent: ondernemen!