GRONINGEN – In de afgelopen vijf jaar was er een tekort aan technici. Voor de komende vijf jaar is de verwachting niet veel beter. Volgens een ruime meerderheid van de technische organisaties heeft dit een negatieve impact op de concurrentiepositie van Nederland. Dit blijkt uit onderzoek van technische opleider ROVC. Oorzaken van het tekort zijn de slechte aansluiting van het onderwijs op het bedrijfsleven, het slechte imago van de technische branche en vergrijzing. Met slechts 8% van het technisch personeel jonger dan 30 jaar en bijna 60% tussen de 40 en 65 jaar is vooral dat laatste een nijpend probleem.

Duurzaamheid
Veranderende technologie zorgt ook voor een verandering in de vraag naar technici. Automatisering neemt toe en systemen worden complexer. Daarnaast is duurzaamheid een steeds groter thema waardoor de vraag naar energiezuinige systemen — en dus naar gespecialiseerde monteurs — stijgt. Het tekort aan technisch personeel is hierdoor niet alleen kwantitatief maar ook kwalitatief. De traditionele monteur zal zich moeten bijscholen en ontwikkelen om mee te kunnen komen met alle technologische ontwikkelingen.

Ergernis
Uit het onderzoek blijkt dat de grootste ergernis van technische bedrijven is dat onbekwame mensen op vacatures reageren. In plaats van als ergernis zou dit als kans moeten worden gezien omdat dit vaak gemotiveerde sollicitanten betreft. Met een interne opleiding kunnen zij helpen met het opvullen van het personeelstekort. Hier spreekt het rapport bijvoorbeeld over de 50-plusser. Vooral in deze groep zijn vele gemotiveerde potentiële werknemers te vinden die met een gerichte opleiding zo aan de slag zouden kunnen.

Vluchtelingen
Daarnaast kunnen vluchtelingen een bijdrage leveren aan het oplossen van het tekort aan technisch personeel. Zo starten tien statushouders uit Kameroen en Syrië vandaag — na het succesvol afronden van een technische mbo-3-opleiding — met een stageperiode bij bouwbedrijf BAM en netwerkbeheerder Liander. Na het voltooien van het volledige opleidingstraject van drie jaar wacht hen een vaste baan. Als deze proef succesvol verloopt, verwachten BAM en Liander meerdere groepen vluchtelingen hetzelfde traject te kunnen aanbieden. (Bron: FD.nl)