Het vakantiewerkseizoen is weer begonnen. De examens zijn gedaan, de laatste weken op school zijn ingegaan en voor veel jongeren ligt er een lange vakantie in het verschiet. Maar zonder geld kun je geen leuke dingen doen en daarom gaan veel scholieren en studenten op zoek naar vakantiewerk. De detailhandel profiteert daarvan, want vakantiekrachten kunnen het werk opvangen dat vaste medewerkers achterlaten als ze op vakantie zijn. Ook de horeca heeft wat extra handjes zo in het drukste seizoen van het jaar. Maar… een vakantiewerker is ook gewoon een medewerker en heeft daarmee evengoed rechten en plichten. Waar moet je om denken als werkgever? En welke slimme oplossingen zijn er?

Tijdelijke krachten

Of een vakantiewerker nu jonger dan 18 is of maar tijdelijk voor je werkt: als werkgever moet je voor deze medewerkers gewoon loonheffingen (loonbelasting/premie volksverzekeringen), premies werknemersverzekeringen en werkgeversheffing Zorgverzekeringswet (Zvw) inhouden of afdragen. Wel is het zo dat de belastingdienst een speciale loonheffingregeling heeft voor scholieren en studenten, de zogeheten studenten- en scholierenregeling. Je vakantiewerkers hoeven dan geen of minder loonheffing af te dragen. Als werkgever gebruik je hiervoor het formulier ‘Model opgaaf gegevens voor de loonheffingen’. Wel zo prettig: je vaste medewerkers kunnen met een gerust hart op vakantie en je vakantiewerkers houden ook echt een leuk bedrag over aan het vakantiewerk.

Ketenregeling voor seizoenswerkers

Per 1 juli gaat er een speciale ketenregeling in werking voor seizoenswerkers. Sinds de Wet Werk en Zekerheid vorig jaar van kracht ging, moet er tussen twee tijdelijke arbeidscontracten een minimale tussenpoos van zes maanden gehanteerd worden. Sectoren waar veel gebruik gemaakt wordt van seizoenskrachten komen hierdoor behoorlijk in de problemen. Werkgevers kunnen ervaren krachten niet meer terug in dienst nemen en de seizoenswerkers zelf komen zonder werk te zitten.
Door de wetswijziging die per 1 juli aanstaande van kracht gaat, mag de tussenpoos van zes maanden worden verkort naar drie maanden. Maar dit geldt alleen voor functies:

  • waarvan de werkzaamheden door ‘klimatologische of natuurlijke omstandigheden’ seizoensgebonden zijn en;
  • die voor de duur van maximaal negen maanden per jaar kunnen worden verricht.

De detailhandel die in de zomer vakantiekrachten inzet om het gebrek aan vast personeel op te vangen, hebben hiermee nog steeds een probleem.

Zwart werk? Niet doen!

Hoewel het verleidelijk is om je vakantiekrachten dan maar zwart uit te betalen om alle papieren rompslomp en het gedoe met contracten te vermijden, is dat toch echt niet verstandig. Ten eerste omdat je het risico loopt een hoge boete op te lopen van enkele duizenden euro’s (naast een naheffing voor de niet afgedragen loonbelasting en premies) en de kans dat de Belastingdienst je een verplichting oplegt tot het doen van een eerstedagsmelding voor een periode van drie jaar. Een eerstedagsmelding houdt in dat je ieder nieuw personeelslid uiterlijk de eerste dag van het dienstverband moet aanmelden bij de belastingdienst.

Een ander risico dat je loopt is de kans dat je medewerker iets overkomt. Zowel jij als je medewerker zijn daarvoor dan niet verzekerd. En tja, als iemand blijvend letsel oploopt door werkzaamheden bij jou op de werkvloer, dan zal hij of zij het er niet bij laten zitten. Het letsel is immers opgelopen (mede) door jouw toedoen en jij bent degene die de medewerker niet wit uitbetaalt. De kans op een hoge kostenpost (rechtszaak, boete voor zwartwerk, naheffing) is dan zeer groot en weegt absoluut niet op tegen de ‘besparing’ van zwart werken.

Geen gedoe, wel legaal gemak?

Wil je als werkgever geen gedoe met het inhuren van seizoenswerkers of de paperassen die komen kijken bij het in dienst nemen van een medewerker, maar wil je wel gewoon op een legale manier vakantiewerkers inhuren? Dan biedt Payroll Professionals de oplossing. Door je vakantiewerkers op de payroll te zetten, heb je namelijk niet te maken met de minimale tussenpoos van zes maanden tussen twee contracten. Ook hoef je het administratieve gedeelte niet te regelen voor je vakantiewerkers. Omdat Payroll Professionals in zo’n geval juridisch werkgever wordt van jouw medewerker, zijn wij verantwoordelijk voor alle administratieve rompslomp. Zo kun jij je richten op het vele werk dat er ligt en op het aansturen van je medewerkers en handelen wij de rest voor je af.

Meer weten? Het team van Payroll Professionals zit voor je klaar om al je vragen te beantwoorden!